Så fungerar det

Från faktura till påminnelse och indrivning – så här fungerar Billeasys påminnelse flöden.

Betald
Påminnelse
Analys
Betalning
Skicka

Faktura- och påminnelseflöde

En typisk väg från faktura till betalning.

1

Faktura skickas

Skicka din faktura via e-post, Kivra eller post.

2

Förfallodatum passerar

Om obetald efter förfallodatum fortsätter flödet automatiskt.

3

Påminnelse 1

Första påmminelsehändelsen appliceras - ofta en vänlig skriftlig påminnelse.

4

Påminnelse 2 (Påminnelseavgift)

Andra påminnelsehänelsen appliceras - ofta en påminnelsefaktura med påminnelseavgift.

5

Påminnelse 3 (Inkassoavgift)

Tredje påminnelsehänelsen appliceras - ofta en inkassofaktura med inkassoavgift.

6

Inkassoprocess

Om fakturan förblir obetald i detta skede är det nästa naturliga steget att eskalera till indrivningsprocess.

Behåll alla pengarna

Till skillnad från vissa tjänster behåller ni med Billeasy både påminnelseavgiften och dröjsmålsräntan – hela fakturabeloppet stannar hos er.

Pausa eller stoppa påminnelsehanteringen

Ni kan tillfälligt pausa hanteringen för en faktura eller kund genom att välja ett framtida datum för återupptagning, eller helt stoppa hanteringen.

Händelsetyper i flödet

Kort förklaring av händelserna i påminnelse- och inkassoflödet.

Textpåminnelse (avisering)

En vänlig avisering via e-post — ingen ny faktura skapas.

Påminnelsefaktura

En ny faktura med eventuell påminnelseavgift och dröjsmålsränta.

Inkassofaktura

En ny faktura med eventuell inkassoavgift och dröjsmålsränta.

Efterdrivning (inkassering)

Hanteras av ert företag; Billeasy informerar när det är dags att gå vidare med etta steg.

Skicka påminnelser

Konfigurera och styr hur påminnelser levereras.

Ställ in påminnelseflöden

1

Skapa regelbaserade flöden med dagar efter förfallodatum.

Välj skickmetoder

2

E-post, Kivra och post – per kundens preferens.

Automatisk schemaläggning

3

Påminnelser tidsätts och skickas automatiskt.

Pausa eller återuppta hantering

4

Pausa tillfälligt påminnelsehanteringen för kund eller faktura.

Följ upp

5

Följ status, avgifter och betalningar i realtid.

Behåll intäkten

6

Ni behåller förseningsavgifter och ränta – utan mellanhänder.

Bra att tänka på inför utskick av påminnelse

  • Originalfakturan ska ha skickats till kunden.
  • Fakturan ska vara förfallen.
  • Du ansvarar för att fordran är korrekt och att överenskommelse mellan dig och din kund finns.
  • Du ansvarar för att fakturan är lagligen grundad.
  • Du ansvarar för att den dröjsmålsränta som anges är grundad på lag eller avtal.
  • Du och din kund ska ha avtalat om att ta ut påminnelseavgift vid utebliven betalning.